Wednesday 29 May 2013

Oh My Malaysia


Wahai saudara saudari di luar sana mampukah anda membaca apa yg disiarkan ini ? Mungkin perlu saya come out dengan a simple conclusion. Datuk Seri Idris Jusoh Menteri Pendidikan II berkata kementerian bercadang memansuhkan penempatan para guru pelatih di IPG dan IPTA. Jujur, aku tak faham. Aku melihat berita ini dr dua sudut berbeza. Yg pertama aku rasa BAGUS jugak buat macam nie. Jadi semua guru pelatih akan belajar bersungguh-sungguh utk melayakkan diri mendapatkan tempat di sekolah kelak. Tapi dr sudut yg lain aku merasakan arus pendidikan Malaysia kian hilang arah nya. Apa makna kami guru pelatih belajar dan dilatih selama LIMA TAHUN SETENGAH yakni 13 SEMESTER andai tiada peluang kerjaya? Kami belajar untuk mengajar. Bukan belajar utk diajar oleh pihak atasan atau supervisor. Sahabat aku yg sedang menuntut di UiTM Shah Alam mengeluarkan statement keras yg berbunyi ' aku ambik admin boleh lg kerja kerani ka, cikgu tusyen ka sebab degree aku a bit universal. Hampa Ijazah Perguruan. Guru itu mengajar. Takkan hg nak buat keja admin ? Keja polis dgn degree perguruan hg . Aku tak faham apa depa nak sebenarnya' Kalau sahabat aku tak faham, aku lg tak faham permainan yg sedang dimainkan. Aku cuma mampu cakap dekat diri aku dan kawan2 aku, PERCAYA REZEKI ITU HAK ALLAH. Kalau DIA nak bagi, DIA tetap akan bagi. :)
P/s : Anda mansuh penempatan, kami pun boleh mansuhkan anda. Krik krik :D

No comments:

Post a Comment